петък, 25 юни 2010 г.

Чилаверт: Бенаглио е най-добрия до момента


Колоритна и често обсъждана личност на игрището и извън него, Хосе Луис Чилаверт остави запомняща се следа в южноамериканския и световен футбол. Дори нещо повече, неговият характерен стил в наказателното поле промени изцяло ролята на вратаря в играта.

Работейки като коментатор на Мондиала в ЮАР за американската телевизия "Univision", бившата икона на "гуараните", който беше капитан на своята страна във Франция през 1998 г. и в Корея/Япония през 2002 г., ни отдели известно време, за да сподели своите разнообразни виждания. Верен на себе си, нямаше тема, която да не засегне, включително проблемите във френския щаб, страната домакин, нивото на вратарите в турнира и неговата нова роля зад камерата.

Хосе Луис, как и защо се оказа професионален вратар?
Това беше предопределено. Започнах да играя като нападател с моите приятели в квартала и бях много добър. Но един ден играхме "необвързани" срещу "женени" и брат ми, както винаги опитвайки се да ме предпази, ме сложи на вратата. Каза ми:“Не искам да си счупиш нещо”, тъй като, разбира се, нашите женени съперници бяха много по-възрастни. Аз направих няколко плонжа и се справих добре. Когато по-късно отидох на проби в местния клуб си спомних за тази случка и казах на треньора, че съм вратар. Останалото е история.

Правилно ли би било да кажем, че не винаги е било лесно да се задържиш на върха толкова дълго, колкото ти го направи?
Правилно е, трябваше да направя много жертви по пътя си. Например, когато отидох да се пробвам в Спортиво (Лукеньо) баща ми беше против и отказа да ми даде пари за автобуса, затова изминах 5-те километра до там пеша. Бях на 14 и той много се ядоса, когато разбра къде съм бил! Но се договорихме, че ще продължа с образованието си, докато играя. В крайна сметка той дори ме придружаваше, когато подписах с клуба. Година по-късно, когато бях на 15, направих дебюта си в парагвайската първа дивизия.

Това е интересно решение. В Южна Америка малко момчета се запалват по това да са на вратата!
Разбира се! Обикновено това е най-слабия играч, най-дебелото хлапе или това, което носи топката, когато тя излезе в аут. Доколкото се отнасяше за мен, помогна ми това, че преди това играех като нападател, защото можех да ритам топката със сила и с двата крака. Не е лесно да играеш винаги на най-високо ниво толкова много години, но всички тези неща ми помогнаха да ставам все по-добър.

Възможно ли е да вдигнеш Световната купа без да разполагаш със страхотен вратар?
Късметът също има значение, но помнете, че добрият отбор винаги започва с добър вратар. В днешния футбол, също както се е случило с динозаврите, страхотните вратари са изчезващ вид.

Има ли вратари, които са грабнали вниманието ти в Южна Африка?
Да, швейцарският вратар - Диего Бенаглио. Той е внушителен играч с добър удар, силна индивидуалност и чудесно чуство за пласиране. Той дава сигурност на отбора си. Той е най-добрият вратар на Световното до момента, според мен.

Когато оценяваме добрия вратар, кой е най-важния фактор? Неговата техника или нагласата му?
Той трябва да притежава три неща: характер, правилна нагласа и добра техника. В тази последователност. Характерът е изключително важен, за да се изправиш пред пълния стадион. Без силен дух е невъзможно да се предпазиш от грешки. Разбира се, техниката също е важна. Ще ви дам пример: изненадва ме тези дни да виждам вратарите да изритват топката напред на посоки, сякаш се опитват да се отърват от горещ картоф. Очевидно е, че те вече не се опитват да намерят свой съотборник.

Много футболисти, включително вратари, разчитат на късмета. Ти разчитал ли си на него?
Никога. Според мен той служи само за извинение на слабите.

Да поговорим за Южна Африка. Какво мислиш за организацията на турнира?
Южна Африка заслужи да домакинства Световното първенство. Положиха много усилия за да получат това домакинство. ОК, може не всичко да е перфектно, но проблеми щеше да има и в държава от "първия свят". Топлината и приятелското отношение на хората е невероятно. Стадионите също са много красиви. Футболът може да задвижва всичко: много нови работни места бяха създадени тук, а и всички хотели са пълни. Това е страхотно.

Какво мислиш за представянето на отборите от Южна Америка до момента?
Справят се отлично, както и Мексико. Важно е да отбележим, че европейските отбори не се отнесоха справедливо с тях. Треньорът на Италия Марчело Липи обвини Парагвай, че е играл прекалено дефанзивно. Как ще обясни факта, че Парагвай имаше по-добри голови положения? Трябва да се каже истината - италианците са бавни и не успяват да отбележат. Англия, Испания и Германия също не са в най-добрата си форма.

Познаваш добре френския футбол. Изненадва ли те тяхната ужасяваща кампания?
Не мисля, че можем да разберем французите. Не мога да разбера как техните играчи, с репутацията, която всички те са си изградили, могат да поставят личните си проблеми пред интересите на отбора. Ако не харесваш треньора си, кажи му какво мислиш за него в съблекалнята, след това излез навън и дай всичко от себе си за отбора. Тези френски играчи не са достатъчно зрели, те си мислят, че са звезди и провала на страната им не им изглежда толкова важен. Южно-американците биха дали всичко от себе си за да победят.

Кристияно Роналдо, Лионел Меси, Уейн Рууни. Кой е най-добрият в момента?
До момента, най-добър е Меси. Той може сам да печели мачове. Аз, определено, не бих искал да играя срещу него. Кристияно Роналдо е следващия, тъй като той се нуждае от подкрепа от съотборниците си и понякога се отдръпва от играта. Рууни, според мен, е голямото разочарование на турнира. Не зная какъв е проблема му, но той просто не се справя.

Гледайки цените на футболистите днес, колко би струвал Чилаверт?
Не зная, със сигурност доста! Няма много вратари, които могат да излизат напред и да отбелязват голове.

Изненадва ли те, че не виждаме вратарите да правят това по-често?
Треньорите не са съгласни с това. Те мислят, че това поставя отбора в опасност. Но ако разполагаш с вратар, който е по-добър в това от полевите ти играчи, защо да не му дадеш шанс? Дунга веднъж ми каза, че Жулио Сезар изпълнява добре свободни удари и би му позволил да опита ако нямаше други добри изпълнители.

Говорейки за Дунга, какво смяташ за представянето на Бразилия?
Дунга промени манталитета им - налага им своя собствен. Даде им агресивен, боен стил на игра. И когато им се отворят възможности, те ги използват по най-добрия начин. Те са страхотен отбор.

Би ли ти харесало да се изправиш срещу бразилците и да поемеш националния отбор на своята страна някой ден?
Може би, но това зависи от много неща. Ако ми предложат да водя Парагвай през квалификациите за Световното през 2014 г. бих бил много радостен. Но нека бъде ясно - никога не бих ръководил друг отбор освен Парагвай.

Няма коментари:

Публикуване на коментар